“Necesarul de energie al clienților beneficiari ai serviciului universal reprezintă aproximativ 12% din consumul mediu total de energie la nivelul țării în acest sezon, iar transferul achiziției din PCSU în celelalte piețe, chiar în condițiile achiziției preponderent din PZU, nu avea cum să determine o dublare sau chiar o triplare a prețului din această piață”, subliniază Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei – ANRE, printr-un comunicat, ca răspuns la declarațiile făcute de ministrul Energiei, Toma Petcu, la finele săptămânii trecute.
„Din motive pe care nu le cunosc, s-au amânat licitaţiile de pe PCSU din iunie pentru data de 10 august. Între timp, furnizorii de ultimă instanţă s-au dus cu toții pe PZU cu cantităţi mari de energie Am cerut o analiză la Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) pe această situație încă de acum o lună. Practic toţi aceşti furnizori, pe acele contracte bilaterale pe care nu le-au încheiat în luna iunie, acum vin pe piaţa zilnică şi fac achiziţii de cantităţi mari de energie, făcând presiune pe această piaţă.”, a spus ministrul Energiei, adăugând că preşedintele ANRE Niculae Havrileţ nu a prezentat raportul privind evoluţia preţului energiei şi va organiza cu întârziere licitaţiile pentru furnizorii de ultimă instanță.
Referitor la creșterea prețurilor la energie pe PZU din ultima perioadă, reprezentanții ANRE consideră că “reflectă o funcționare corectă a mecanismelor de piață concurențială care asigură o corelare corectă a cererii cu oferta, în condițiile meteorologice actuale, caracterizate de secetă severă și lipsa vântului”.
De altfel, creșterea prețurilor la energia electrică este evidentă pe toate piețele din Europa în general și în regiunea noastră în special, pe fondul creșterii consumului datorat temperaturilor extreme precum și diminuării aportului resurselor ieftine cum sunt energia hidro si eoliană, se menționează în comunicatul Autorității.
Cum ministrul Petcu a găsit cauza creșterilor în ograda ANRE: amânarea licitațiilor pentru FUI, care s-au înghesuit pe PZU, reprezentanții Autorității vin cu o serie de clarificări cu privire la suspendarea organizării licitației PCSU aferente trimestrului III 2017, pe care le preluăm din comunicat după cum urmează:
“Având în vedere informațiile și aprecierile apărute ȋn spațiul public ȋn ceea ce privește posibilitatea ca suspendarea licitației PCSU să fie una din cauzele creșterii prețurilor pe PZU, dorim să facem următoarele precizări:
În urma parcurgerii etapelor de pregătire a achiziției de către FUI a energiei electrice necesare clienților beneficiari ai serviciului universal, ANRE a constatat că licitația de pe piața centralizată pentru serviciul universal(PCSU) aferentă trimestrului III 2017 nu poate avea loc, deoarece nu sunt îndeplinite condițiile necesare începerii și desfășurării conform Regulamentului PCSU, aprobat prin ordinul președintelui ANRE nr. 65 din 22 iulie 2014.
Ca urmare, singurele variante posibile prevăzute de cadrul de reglementare ce puteau fi luate în calcul erau:
- Anularea licitației de către ANRE în condițiile prevăzute de art. 68 din regulamentul PCSU;
- Anularea licitației de către OPCOM în condițiile prevăzute de art. 69 din regulamentul PCSU;
- Suspendarea organizării sesiunilor de licitație pe PCSU în condițiile prevăzute de art. 36 din Metodologia de stabilire a tarifelor aplicate de furnizorii de ultimă instanță clienților finali, aprobată prin ordinul ANRE nr. 92/2015, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Metodologie de tarife, aplicate de FUI clienților finali;
Anularea licitației conform variantelor 1 și 2 ar fi determinat, conform prevederilor regulamentului PCSU, tranzacționarea energiei electrice necesare clienților beneficiari ai serviciului universal, exclusiv din PZU și piața de echilibrare.
În această situație, având în vedere evoluția crescătoare a prețurilor pe PZU în trimestrul II 2017 precum și specificul climatologic al trimestrului III, s-a estimat că ar fi rezultat o creștere a prețului PZU, precum și cel mai mare impact de creștere a prețului de achiziție a energiei electrice destinate clienților beneficiari de serviciu universal.
ANRE a apreciat că deficitul de ofertă indicativă reprezintă o deficiență majoră, care nu poate fi clarificată într-un timp mai scurt de 45 zile și că sunt aplicabile prevederile art. 36 din Metodologia de tarife și anume:
„Art.36. ANRE poate decide:
- a) suspendarea organizării sesiunilor de licitație pe PCSU, pentru o perioadă determinată, în
cazul ȋn care constată disfuncționalități majore ale PCSU, pentru a căror clarificare/remediere este necesară o perioadă mai lungă de 45 de zile; (…)”
Ca urmare, a fost aleasă varianta 3 , pentru ca, în următoarele 2 luni, să fie identificate motivele deficitului de energie înregistrat pe această piață și alternativele de îmbunătățire a cadrului de reglementare aferent PCSU, lăsând posibilitatea FUI de a-și optimiza prețul de achiziție a energiei electrice furnizate la tarife CPC în trim. III 2017 prin tranzacționarea cantităților respective pe toate piețele centralizate administrate de OPCOM, începând cu luna iunie 2017, în vederea reducerii presiunii asupra tarifelor plătite de clienții finali”.
Referitor la reluarea sesiunilor de licitație, ANRE precizează că pregătirea licitației PCSU pentru achiziția de către FUI a energiei necesare clienților beneficiari ai SU va demara în data de 11.08.2017, dar licitația va avea loc în cea de-a doua parte a lunii septembrie, urmând ca furnizarea energiei la noile tarife CPC aferente trim. IV 2017, să înceapă la 1.10.2017.
Având în vedere cele prezentate mai sus, precum și mecanismele de funcționare integrată a pieței interne europene de energie electrică, considerăm că toate acţiunile au fost întreprinse cu respectarea cadrului legislativ și ale reglementărilor în vigoare, ca preocupare constantă și consecventă privind protecția consumatorului final, inclusiv prin evitarea unor creșteri semnificative ale facturii de energie electrică generate de evoluția pieței, se concluzionează în comunicatul ANRE.