CDR, vocea investitorilor români și străini din România: OUG 114/2018 aruncă sectorul energetic într-un impas. Tranzacţiile de pe piaţa energiei electrice şi gazelor au arătat deja semne de blocaj cu efecte vizibile

Publicat pe Categorii Business, Semnal
Prima Pagina Actual Semnal CDR, vocea investitorilor români și străini din România: OUG 114/2018 aruncă sectorul energetic într-un impas. Tranzacţiile de pe piaţa energiei electrice şi gazelor au arătat deja semne de blocaj cu efecte vizibile

Anticipăm o creştere masivă a exporturilor de gaze naturale din România, urmate probabil de importuri substanţiale la un preţ mai mare pentru a acoperi nevoile consumului intern

OUG 114/2018 schimbă, în mod brutal, reguli în sectoarele  energetic, sectorul telecomunicaţiilor, sectorul financiar-bancar şi piaţa de capital, le împinge într-o criză profundă

“OUG 114/2018 schimbă, în mod brutal, reguli în sectoare care susţin modernizarea economiei şi calitatea vieţii populaţiei: sectorul energetic, sectorul telecomunicaţiilor, sectorul financiar-bancar şi piaţa de capital. Inducerea unui şoc nejustificat în aceste sectoare riscă să le împingă într-o criză profundă”, precizează Coaliţia pentru Dezvoltarea României (CDR)  într-o scrisoare transmisă decidenţilor din în care explică consecinţele Ordonanţei din perspectiva tuturor industriilor afectate, dar şi a economiei României în ansamblu.

Urmare a unor discuţii extinse cu economişti reputaţi şi cu lideri importanţi din mediul de afaceri, CDR subliniază că este posibil, în urma aplicării OUG 114: accesul la finanţare să devină mai dificil în România; IMM-urile să fie afectate semnificativ; este posibilă o scădere a veniturilor şi a consumului; cetăţenii vor întâmpina dificultăţi în accesarea creditului bancar; vor creşte dezechilibrele macroeconomice; piaţa de capital va juca un rol şi mai mic în finanţarea economiei; leul se poate deprecia faţă de alte monede; statul riscă să plătească dobânzi mai mari pentru finanţarea deficitului.

În absenţa oricărui dialog şi a listei lungi de consecinţe nefaste pe care le anticipăm, CDR ce reuneşte organizaţii cum sunt AmCham, Camera Franceză de Comerţ în România (CCIFER), AOAR, Camera de Comerţ şi Industrie Română-Germană (AHK), Romanian Business Leaders, Consiliul Investitorilor Străini (FIC), Confederaţia Patronală Concordia, cere Guvernului să abroge Ordonanţa de Urgenţă înainte ca ea să producă efecte negative.

CDR atrage atenţia, în scrisoare, că firmele care sunt sau doresc să fie active în România au nevoie de un cadru legislativ stabil şi predictibil pentru a putea lua decizii de afaceri (pe termen lung). Intervenţia continuă, severă şi impredictibilă a Guvernului în cadrul legislativ nu face decât să îngreuneze activitatea de afaceri şi are un potenţial serios de a descuraja investiţiile. În cazul telecomunicaţiilor şi energiei preţurile reglementate, restricţiile la vânzare şi noile taxe sau contribuţii riscă să falimenteze jucătorii mici din piaţă şi celor mari să le reducă marjele într-o asemenea măsură încât vor fi forţaţi să ia măsuri care să le limiteze expunerea la creşterea costurilor şi să reducă investiţiile, semnalează Coaliția.

Prezentăm referirile din Scrisoarea CDR cu privire la sectorul energetic:

În sectorul energetic situaţia este, de asemenea, îngrijorătoare. Este vorba de un sector unde, din nou, necesarul de investiţii este foarte mare şi statul român nu are nici pe departe resursele necesare pentru a le face pe toate în următoarele două decenii. Decapitalizarea sectorului în urma acestei ordonanţe va încetini şi mai tare ritmul investiţiilor. Eforturile de până acum de liberalizare şi de-reglementare a pieţelor de gaz şi electricitate au reprezentat un progres însemnat, în ciuda unor deficienţe încă semnificative care ar fi trebuit să fie adresate, dar nu în felul în care o face OuG 114.

Ordonanţa stabileşte preţul angro al gazelor naturale în România la un nivel mult inferior preţurilor internaţionale, reintroduce obligaţiile de vânzare pentru producătorii de gaze, prevede ca ANRE să determine proporţia dintre importuri / producţie internă pentru segmentul nerezidenţial şi introduce o contribuţie de 2% către reglementator. Aceşti termeni reprezintă o intervenţie guvernamentală severă pe piaţa energiei din România, abandonând dezvoltarea pieţelor angro de energie care au permis producătorilor şi furnizorilor, importatorilor şi comercianţilor naţionali şi internaţionali să concureze în furnizarea consumatorilor români. Aceşti termeni reintroduc de facto o economie centralizată. Acestea sunt în conflict puternic cu principiile pieţei unice ale UE privind liberul schimb şi libera circulaţie a mărfurilor şi vor genera inevitabil declanşarea unor proceduri care să penalizeze încălcarea a dreptului comunitar.

OUG 114 descurajează investiţiile în producţia de gaze naturale deoarece producătorii nu vor putea să vândă la preţuri care să le reflecte pe cele internaţionale ale materiilor prime. De-a lungul timpului, acest lucru va reduce producţia de gaze naturale în România, activitatea economică şi ocuparea forţei de muncă conexe. De asemenea, OUG 114 discriminează producătorii români faţă de cei externi, care vor putea vinde fără restricţii. Ordonanţa răstoarnă progresele înregistrate în reformarea pieţei româneşti a gazelor naturale: de exemplu, preţurile fixe şi contribuţia ANRE de 2% ar putea să prevină activităţile comercianţilor care de obicei operează cu marje mici. În consecinţă, o dezvoltare a lichidităţii pe pieţele centralizate din România (care a reprezentat o justificare esenţială pentru obligaţia de piaţă centralizată) este puţin probabilă. Stabilirea unui preţ mult mai scăzut pentru gaze în comparaţie cu preţurile regionale europene şi stabilirea unui coş de gaz ar putea constitui, de asemenea, o măsură de ajutor de stat. În plus, aceste măsuri vor genera pierderi semnificative la bugetul de stat şi, eventual, pierderi suplimentare datorate reducerii investiţiilor, scăderii producţiei de gaze, pierderii locurilor de muncă şi impactului economic negativ.

În acest context, o contribuţie la autoritatea de reglementare aplicată cifrei de afaceri într-o industrie care, în mare măsură, funcţionează cu volume mari şi marje reduse poate pune în pericol rentabilitatea până la punctul de anulare a cheltuielilor de capital. Modul defectuos în care a fost scrisă legea şi majorarea amenzilor creează expuneri semnificative în caz de neconformitate şi, prin urmare, aruncă sectorul energetic într-un impas; tranzacţiile de pe piaţa energiei electrice şi gazelor au arătat deja semne de blocaj cu efecte vizibile. OUG 114 stimulează, de asemenea, participanţii pe piaţă să cumpere gaze de la producătorii români la preţuri fixe (scăzute) şi apoi să le exporte. Anticipăm o creştere masivă a exporturilor de gaze naturale din România, urmate probabil de importuri substanţiale la un preţ mai mare pentru a acoperi nevoile consumului intern. Efectele acestei ordonanţe vor fi reducerea aprovizionării consumatorilor români, în special în perioadele de cerere ridicată în timpul iernii, care este opusul intenţiilor factorilor de decizie politică. OUG 114 limitează preţurile fixe şi obligaţia de vânzări până în februarie 2022. Cu toate acestea, va fi dificilă trecerea dintr-o piaţă centralizată planificată şi reglementată înapoi într-un cadru de piaţă competitiv.

În sectorul energiei electrice, revenirea la reglementarea preţurilor pentru consumatorii casnici, la doar un an după liberalizare, creează o situaţie incertă pentru cei (aproximativ 2 milioane) care au optat pentru piaţa liberă. Prin acordarea de preţuri preferenţiale clienţilor reglementaţi ai pieţei, acei clienţi de pe piaţa liberă vor fi dezavantajaţi în ceea ce priveşte preţurile şi vor lua în considerare probabil o revenire la preţurile reglementate. În ultimii ani, furnizorii au investit foarte mult în dezvoltarea pieţei competitive, bazându-se pe calendarul liberalizării şi pe intenţia explicită de a crea o piaţă liberă. Prin reglementarea unui segment de piaţă, concurenţa pe segmentul liber este afectată negativ de denaturarea preţului, luând în considerare retragerea de pe piaţa concurenţială a unei cantităţi de energie electrică care urmează să fie vândută la preţuri şi tarife reglementate şi orice costuri asociate cu vânzarea de energie electrică segmentul reglementat nerecunoscut de ANRE sau recunoscut cu întârziere va fi transferat pe segmentul competitiv, prezentând astfel o subvenţie a segmentului reglementat de către cel competitiv. Peste noapte, această piaţă – rezultatul muncii de ani de zile împreună cu autorităţile din România este periclitată, cu consecinţe negative pentru investiţii.

Scrisoarea a fost transmisă de către CDR Preşedintelui, Prim-ministrului, Ministrului finanţelor publice, Ministrului Energiei, Ministrului comunicaţiilor şi societăţii informaţionale, Ministrului pentru mediul de afaceri, Ministrului Economiei, preşedinţilor Senatului şi Camerei Deputaţilor, cât şi liderilor partidelor politice parlamentare, preşedintelui Comisiei naţionale de strategie şi prognoză, preşedinţilor Autorităţii de Supraveghere Financiară, Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii şi Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei, precum şi Guvernatorului Băncii Naţionale.

 


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*