Comunicarea în energie. Interviurile InvesTenergy. Teodora Vasâlca-Cimpoi, jurnalist/consultant: Aș vrea să vedem o comunicare mai concentrată pe educare, dar și pe soluții. Prin Green Deal, România are o oportunitate istorică de a rezolva problemele mari cu care se confruntă sectorul energetic

Publicat pe Categorii Comunicarea în energie, Esential, Interviuri InvesTenergy, Semnal
Prima Pagina Actual Esential Comunicarea în energie. Interviurile InvesTenergy. Teodora Vasâlca-Cimpoi, jurnalist/consultant: Aș vrea să vedem o comunicare mai concentrată pe educare, dar și pe soluții. Prin Green Deal, România are o oportunitate istorică de a rezolva problemele mari cu care se confruntă sectorul energetic
  • Trebuie să se audă mult mai mult vocea industriei, a profesioniștilor din mediul privat, dar și a consumatorilor, pentru că ne așteaptă transformări profunde generate de Pactul Ecologic european

„Activitatea de zi cu zi în consultanță mă ajută să fiu un jurnalist mai bun și invers

Teodora Vasâlca-Cimpoi

Pe Teodora Vasâlca – Cimpoi o cunosc din primii ei ani în jurnalism. A lucrat din 2005 și până în iulie 2018 în secția Economic pentru Curierul Național, Mediafax, Adevărul, Business Standard, Evenimentul zilei și România liberă și s-a specializat pe sectorul energetic. În ultimii ani, Teodora a trecut în barca comunicării, dar nu a renunțat la jurnalism, având propria publicație – NewsEnergy, din martie 2018. S-a alăturat echipei EM360 Group (https://em360group.ro) la finele lui 2019, o agenție în expansiune, concentrată pe marketing-ul creativ, producții media, comunicare și management reputațional, cu mulți actori din domeniul energetic în portofoliu.

Mă bucur că Teodora a acceptat invitația mea la un dialog pe teme de comunicare și jurnalism.

Care profesie te reprezintă mai mult: jurnalist sau consultant în  comunicare?

E un deficit de jurnaliști specializați în piață, indiferent de domeniu, pentru că foarte mulți au părăsit această barcă. Din punctul meu de vedere, fiecare jurnalist cu experiență care alege să renunțe la această profesie e o pierdere pentru societate. Jurnaliștii buni sunt o forță și ar trebui susținuți, încurajați să rămână în acest domeniu. Eu nu am putut să mă desprind de această profesie, pentru că e în mine această nevoie de a contribui la o informare corectă a publicului. Din postura de consultant, fac același lucru. Iar să fac pasul spre consultanță a fost una dintre cele mai bune decizii ale mele, pentru că m-a dezvoltat foarte mult profesional și personal. Am avut norocul să lucrez încă de la început alături de specialiști buni în această zonă, de la care am învățat și alte instrumente și unghiuri din care pot aborda comunicarea. Așa că, indiferent că o fac din postura de jurnalist sau cea de consultant, pentru mine e important ca mesajele să fie transmise corect. Totuși, în prezent, peste trei sferturi din timpul meu e dedicat consultanței. 

Cum reușești să le faci pe amândouă

Cred că cei doi copii ai mei m-au învățat să fac „echilibristică”, fiindcă a trebuit să îi împac pe amândoi în mod egal, învățându-i să nu se supere când unul dintre ei primește mai mult la un moment dat. Așa și în zona profesională: e un balans continuu între sarcinile zilei, iar când reușesc să strecor între priorități și timp pentru platforma NewsEnergy, sunt fericită. Pentru că acest site e copilul meu de suflet, pe care l-am creat cu susținerea a doi-trei prieteni și cu un buget minim la dispoziție. Toată evoluția lui de până acum a fost organică, fără bugete de promovare, site-ul chiar a crescut alimentat de pasiune și cred că se vede asta. Iată că încă e pe piață și e un produs bun, deși nu îi pot dedica suficient timp cât aș vrea. E mult efort zi de zi pentru a le putea face pe amândouă, iar programul meu se întinde adesea spre ore târzii. Dar îmi place foarte mult ceea ce fac, iar rezultatele mă motivează. Partea minunată este că cele două zone – jurnalismul și comunicarea – se alimentează una pe alta: activitatea de zi cu zi în consultanță mă ajută să fiu un jurnalist mai bun și invers.

Care sunt persoanele care ți-au influențat parcursul profesional?

Am învățat permanent de la oamenii din jur și am avut norocul să mă pot înconjura de oameni de calitate oriunde am lucrat. Tuturor nu pot decât să le mulțumesc din nou și să le fiu recunoscătoare. Există și câțiva oameni speciali, care mi-au dat direcțiile potrivite când am avut nevoie, iar aceștia vor avea mereu un loc special în inima mea.

Jurnalism versus PR/comunicare. Ce ne poți spune despre ambele domenii din punctul tău de vedere. Provocări/ lecții învățate…

Ambele domenii presupun o foarte mare responsabilitate, pentru că lucrezi cu mesaje pentru public. De aceea nu am tratat vreodată superficial vreo sarcină. Încerc să documentez cât mai mult tema tratată, să o înțeleg cât mai bine, ca la rândul meu să o pot comunica într-un mod corect. După peste doi ani și jumătate deja de lucru în agenții, apreciez altfel o campanie bună, pentru că știu câtă creativitate și ce resurse complexe necesită. În comunicare totul se face în echipă și asta e frumos. În plus, avem la îndemână metode și instrumente de lucru diverse. Noi, de exemplu, lucrăm mult cu producții grafice și video.Ce am învățat în ultimii ani este să mă apreciez altfel. Uneori, am lucrat în niște condiții ca jurnalist pe care astăzi nu le-aș mai accepta – inclusiv să nu știu când/dacă îmi voi primi salariul. De aceea apreciez pe cei care continuă să facă această meserie, alimentată mai ales de pasiune.   

Cât de mult ajută/contează experiența de jurnalist în activitatea de PR și comunicare?

Experiența de jurnalist te ajută din multe puncte de vedere cam în orice altă profesie ai alege apoi. Și spun asta pentru că un jurnalist a fost „călit” în stresul deadline-urilor, a învățat să se adapteze ușor la oameni, la subiecte etc. Și în comunicare e nevoie de o adaptare rapidă permanentă, de la un task la altul, de la un proiect la altul. Sunt multe lucruri comune între cele două domenii, ceea ce și face trecerea ușoară dintr-o zonă în alta.

Cu ce te ocupi la EM360? Care este cea mai mare provocare pe care ți-o oferă job-ul actual?

La EM360 Group am preluat sarcina de content manager, ocupându-mă în special de zona de conținut, pentru că în agenție filozofia este să construim pe punctele forte ale fiecăruia. Suntem o echipă foarte faină, formată din profesioniști și învățăm permanent unul de la altul. Iar ce apreciez tare mult este că ne unim forțele, fiecare pe zona lui de expertiză, ca rezultatul să fie unul excelent. O provocare a fost să mă adaptez la instrumentele noi de comunicare – video, tot ce înseamnă digital – dar și satisfacțiile sunt pe măsură, pentru că am învățat foarte mult.

Ca să poți să faci comunicare în domeniul energetic și nu numai trebuie să ajungi să îl cunoști, să înveți sau mai degrabă să furi de la specialiști, să te specializezi la rândul tău. Te ajută experiența de jurnalist specializat în domeniul energetic?

Mă ajută foarte mult, fără discuție, experiența de jurnalist în activitatea de consultanță în comunicare. Însă e valabil și invers. Practic, cele două zone se susțin una pe alta. Și îți explic și de ce: activitatea de consultanță m-a apropiat de niște teme pe care am putut să le documentez în mai multă profunzime. De pildă, eficiența energetică. Deși are atâtea beneficii – pentru mediu, sănătate, economie, pentru consumatori, în special cei vulnerabili – eficiența energetică este foarte neglijată în România. Asta cu toate că avem fonduri nerambursabile însemnate la dispoziție, pe care nu le folosim. Iată o zonă unde comunicarea are un rol esențial ca publicul să înțeleagă că eficiența energetică înseamnă mult mai mult decât anveloparea unei clădiri. Aș mai putea vorbi destul de mult și despre importanța digitalizării industriei energetice, dar și despre taxonomie și implicațiile ei asupra sectorului, teme de care m-am apropiat în ultima vreme.

PR-ul tradițional versus PR-ul digital…

Digitalul e noua normă și face totul mult mai interesant, pentru că oferă o plajă foarte largă de oportunități/unghiuri/instrumente de comunicare. Ai mult mai multă flexibilitate, îți poți selecta foarte targetat audiența, te poți „juca” cât vrei.

Prezintă-ne câteva proiecte de succes și de suflet...

Uite, dacă tot am vorbit despre eficiență energetică, îmi place foarte mult proiectul „România Eficientă”, la care contribuim în agenție, având o componentă majoră de comunicare și educație. Cred că eficiența energetică în general și renovarea energetică a școlilor în special ar trebui să devină prioritare pentru autorități. E nevoie de foarte multă comunicare pe acest subiect, fiindcă nu e normal ca elevii să învețe în clase supraîncălzite sau prea reci, în săli de clasă cu igrasie sau alte probleme de calitate a mediului interior, inclusiv care țin de iluminat, la fel cum nu e normal nici pentru profesori să predea în astfel de condiții. Cerem cât mai multă performanță de la copiii noștri, dar iată ce condiții de învățare le oferim noi, adulții. Dar stă în puterea noastră să schimbăm lucrurile.

Foarte mult, de asemenea, mi-a plăcut să documentez tema sărăciei energetice prin prisma celor care nu au acces la electricitate. Am făcut asta printr-o bursă pe care am câștigat-o în cadrul proiectului „Jurnalism despre soluții”. Și aceasta este o temă asupra căreia trebuie insistat, orientându-ne pe soluții, pentru că ele există. Publicul este interesat de acest tip de jurnalism, fiindcă oamenii au nevoie să vadă luminița de la capătul tunelului, că există soluții ce pot fi implementate, modele de succes ce pot fi replicate. Trebuie doar să se vrea. Am denumit reportajul „Loteria luminii. Oamenii pe care statul i-a uitat în întuneric” și m-aș bucura să fie citit de cât mai multă lume, pentru că expune o realitate dură de care nu suntem conștienți dacă nu coborâm acolo, la firul ierbii.

Relația cu mass-media cât de importantă este pentru o agenție de comunicare? Cum se văd lucrurile de pe poziția de PR?

E important să ai o relație cât mai bună cu jurnaliștii, iar cea mai sănătoasă și frumoasă relație se construiește ajutându-i să livreze conținut de calitate, relevant și interesant. Este foarte important să ai viteză de reacție la solicitările jurnaliștilor, precum și dorința sinceră de a le fi de ajutor.

Parcurgem o perioadă cu multe schimbări de legislație, reguli. Ce așteptări ai de la autorități/consumatori pe linie de comunicare?

Ce lipsește astăzi în zona publică este acest „customer service”. Aș vrea ca autoritățile să ne pună pe noi, cetățenii, în centrul tuturor deciziilor, pentru că noi suntem clienții lor. Atunci acțiunile lor vor avea substanță, iar comunicarea va deveni mult mai simplă și onestă.  Cred că toți am obosit de mesajele sterile și auzite atâția ani la rând încât au devenit lozinci. Sunt niște mesaje goale, tocmai pentru că nu sunt susținute de acțiune. Simt nevoia acută de comunicare bazată pe acțiune. Aș vrea să văd o listă scurtă de priorități cu un calendar ferm de implementare și status permanent privind pașii realizați. De asemenea, trebuie să se audă mult mai mult vocea industriei, a profesioniștilor din mediul privat, dar și a consumatorilor, pentru că ne așteaptă transformări profunde generate de Pactul Ecologic european. Nu în ultimul rând, cred că sunt foarte importante mesajele de unitate, de a acționa împreună contribuind fiecare cu expertiza lui spre beneficiul comun.

Sunt sigură că ai urmărit subiectul liberalizării pieței de energie.  Au greșit autoritățile responsabile că nu au comunicat mai mult și din timp?

Iată de ce am spus mai devreme că în centrul tuturor politicilor publice trebuie să fie consumatorul. Într-o țară care este printre cele mai sărace din UE, iar ponderea cheltuielilor cu utilitățile raportat la venituri este printre cele mai mari, nu poți, ca autoritate în domeniu, să tratezi superficial ceva atât de important ca liberalizarea prețurilor la energie. Ceea ce s-a întâmplat la noi arată ce rol major are comunicarea, cât de important este să explici cât mai simplu, cât mai susținut și pe cât mai multe canale schimbările. De ce? Ca informația să ajungă la cât mai mulți oameni și să fie înțeleasă.

Accesul la energie este un drept esențial pentru o viață decentă, așa că cei care decid în acest sector trebuie să dea dovadă de profesionalism maxim, dar și de empatie pentru omul de rând. E nevoie de empatie mai ales pentru cei vulnerabili, care au dificultăți la plata facturilor, greutăți accentuate acum și de pandemie. Să se gândească, de pildă, la pensionarii care nu știu cum să își mai împartă veniturile modeste între medicamente, hrană și utilități și pentru care câteva zeci de lei pe lună contează. Ce faci pentru ei? Știu, e mult mai comod să faci excursii de lux pe banii oamenilor de rând, decât eforturi să îi ajuți.

Mai trebuie făcut ceva obligatoriu, din punctul meu de vedere: să afli, ca autoritate responsabilă în domeniu, câți înțeleg factura la electricitate, pentru că asta este o barieră majoră în dezvoltarea competiției. Dacă oamenii nu o înțeleg, atunci prioritatea zero trebuie să devină simplificarea ei, astfel încât să fie pe înțelesul tuturor. Ca la piață, când te duci să cumperi mere.

Cum vezi viitorul comunicării în energie?

Aș vrea să vedem o comunicare mai concentrată pe educare, dar și pe soluții. Prin Green Deal, România are o oportunitate istorică de a rezolva problemele mari cu care se confruntă sectorul energetic și trebuie identificate direcțiile cele mai potrivite pentru dezvoltarea noastră. În plus, politicile europene centrate pe combaterea schimbărilor climatice vor aduce modificări despre care consumatorii trebuie să fie bine informați. Oamenii trebuie să înțeleagă bine ce urmează și să susțină schimbarea. Comunicarea va mai avea, cred, o componentă tot mai mare de combatere a dezinformărilor.

Mulțumesc Teodora!


Publicat de

Cristina Trefaș

Director Editorial

2 comentarii la “Comunicarea în energie. Interviurile InvesTenergy. Teodora Vasâlca-Cimpoi, jurnalist/consultant: Aș vrea să vedem o comunicare mai concentrată pe educare, dar și pe soluții. Prin Green Deal, România are o oportunitate istorică de a rezolva problemele mari cu care se confruntă sectorul energetic”

  1. Felicitari atat Cristinei cat si Teodorei pentru discutie. Energia are nevoie de voi si multi altii ca voi. Suntem intr-o alta era a dialogului utilitate consumatori si voi sunteti mediul necesar.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *