- Un proiect de Hotărâre de Guvern, pregătit de Ministerul Finanțelor, împreună cu Ministerul Energiei, urmează să fie supus aprobării Cabinetului Dăncilă
- Potrivit datelor autorităților, după liberalizarea completă a prețului de vânzare al gazelor naturale de la 1.04.2017 tendința de creștere a fost continuă și constantă, asistând în prezent la un procent de 29,5%, iar pentru luna martie 2019 se estimează un procent de 33,75%
Guvernul intervine să nu se mai scumpească gazele interne în următorii 3 ani. Se stabileşte preţul maxim de vânzare a gazelor naturale din producţia internă la producători până la data de 30.06.2021, în valoare de 55 lei/Mwh, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern privind stabilirea preţului maxim de vânzare a gazelor naturale din producţia internă, pregătit de Ministerul Finanțelor, împreună cu Ministerul Energiei, ce urmează a fi supus aprobării Cabinetului Dăncilă.
Prețul maxim stabilit este mai mic decât cel de dinainte de liberalizarea pieței, de 60 lei/MWh și mult sub prețul de vânzare al gazelor la bursă.
Producătorii, furnizorii şi operatorii pieţelor de gaze naturale duc la îndeplinire prevederile prezentei hotărâri, iar Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei si Consiliul Concurenței monitorizează respectarea acesteia, se precizează în proiectul de HG, publicat pe site-ul Ministerului Finanțelor.
Cu câteva zile în urmă, Darius Vâlcov, consilier de stat în aparatul propriu de lucru al prim-ministrului, anunța, la un post de televiziune că, gazele se vor ieftini cu peste 20% în 2019, subliniind că Guvernul are dreptul legal să intervină pentru a regla preţul gazelor „pentru maxim trei ani”. „Chiar azi am primit o adresă de la preşedintele ANRE, prin care ni se spune că situaţia nu e deloc roz. La 1 august urmează o creştere – pentru că aşa e legislaţia – de 4% a preţului la gaze. (…) Două mari companii, n-am să le dau numele, au peste 95% din producţia românească şi atunci îşi permit ca un preţ de producţie de 27 de lei să ajungă la vânzare la 81 de lei, adică un profit de 300%. O parte îşi ia şi statul român, pentru că e acţionar în amândouă. De ce? Pentru că aşa au înţeles unii manageri că trebuie mers înainte. Mărim preţul, că până la urmă cine-l suportă, e un prost care trebuie să-l plătească, decât să mărim producţia şi să diversificăm sursele, astfel încât să vindem mai mult, poate chiar şi la export, dar la un preţ mai mic”, a precizat Vâlcov, la Antena 3. „Constatând că din 2013 până azi preţul la gaz a crescut cu 75%, ca urmare a dorinţei acestor două entităţi de a obţine profit de 300%, adică câteva miliarde de lei pe an, ANRE s-a sesizat şi ne-a trimis această adresă şi ne întreabă ce să facem pentru că există lege (…) şi legea spune în felul următor: când te afli într-o astfel de situaţie, poţi să intervii ca guvern şi pentru maxim trei ani de zile să reglezi preţul astfel încât acesta să poată fi suportat, să fie real plătit de către oameni către companii. Şi acest lucru la recomandarea pe care şi eu o s-o fac şi o s-o susţin – şi sunt sigur că în această direcţie vom merge – în următorul an de zile preţul gazelor se va ieftini cu peste 20%”, a subliniat Vâlcov, la postul TV.
Decizia Guvernului de a stabili un preț maxim de vânzare a gazelor naturale din producţia internă la producători este motivată astfel de inițiatorii proiectului de HG – Ministerul Finanțelor Publice și Ministerul Energiei: “Pentru asigurarea unui mediu concurențial corect pentru sectorul de gaze naturale din Romania și stoparea creșterii necontrolate a prețurilor gazelor naturale din producția internă, reprezentanții Ministerului Finanțelor Publice și Ministerului Energiei s-au întâlnit miercuri, 18 iulie, la sediul MFP, pentru a analiza posibilitatea instituirii unor forme de control al prețurilor gazelor naturale practicate de către producătorii interni, până la data 30.06.2021…Pentru eliminarea efectelor negative asupra consumatorilor casnici, având în vedere că după 1 aprilie 2017 s-a liberalizat complet prețul de vânzare al gazelor naturale, iar tendința de creștere a fost continuă și constantă, aceasta fiind în prezent 29,5%, în timp ce pentru luna martie 2019 se estimează o creștere de 33,75%, se impune adoptarea unui act normativ care să plafoneze prețul gazelor naturale”.
Potrivit datelor autorităților, preţul producţiei interne prin calendarele de liberalizare stabilite prin memorandumuri şi hotărâri de Guvern a evoluat de la 45,71 lei/MWh la 1.02.2013 pana la 60 lei/MWh la 31.03.2017. Începând cu 1 aprilie 2017 s-a liberalizat complet preţul de vanzare a gazelor naturale din producţie intenă, acesta stabilindu-se în cadrul pieţei concurenţiale prin contracte liber negociate cu furnizorii si clientii finali pe baza cererii şi a ofertei. Prețul mediu de vânzare al gazelor naturale de către producătorii interni pe piata centralizata în perioada aprilie 2017 – august 2018 a evoluat de la 70.93 lei la 77,72 lei.
Autoritățile estimează că, prețul mediu estimat de vânzare al gazelor naturale de către producătorii interni pe piata centralizata la 31.03.2019 va fi de 80,25 lei/MWh. Prețul gazelor naturale din import este stabilit pe piața concurențială prin negociere liberă între importatori și furnizorii de gaze naturale din România. Pretul mediu estimat de vanzare al gazelor naturale din import la 31.03.2019 va fi de 94,58 lei/MWh.
Din datele prezentate, rezultă că după liberalizarea completă a prețului de vânzare al gazelor naturale de la 1.04.2017 tendința de creștere a fost continuă și constantă, asistând în prezent la un procent de 29,5%, iar pentru luna martie 2019 estimăm un procent de 33,75%, se precizează în documentul consultat de InvesTenergy.
În nota de fundamentare a proiectului de HG este prezentată structura prețului final la clienţii casnici reglementaţi, pentru a se evidenția faptul că elementul cu ponderea cea mai însemnată, de peste 65%, o reprezintă costul gazelor naturale ca marfă.:
- cost unitar de gaze (CUG) ce reprezintă costurile estimate pentru acoperirea achiziţiei gazelor naturale, inclusiv serviciile aferente de înmagazinare şi transport, destinate revânzării în cadrul activităţii de furnizare reglementată; achiziţia de gaze naturale ca marfă se realizează de către furnizori pe o piaţă complet liberalizată, indiferent de sursă de provenienţă a gazului: intern, import sau din depozit;
- venitul unitar permis pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale;
- tariful de distribuţie stabilit pentru categoria respectivă de clienţi;
- Delta CUG ce reprezintă componenta unitară de corecţie pentru diferenţa dintre CUG stabilit de ANRE şi costurile unitare efectiv realizate şi recunoscute de către ANRE furnizorului care desfăşoară activitate de furnizare reglementată.
Totodată, se face precizarea că ANRE nu are atribuţii în a interveni asupra nivelului preţurilor de vanzare a gazelor naturale de catre producatorii autohtoni si din import.
Potrivit reprezentanților celor două ministere, actul normativ are impact pozitiv prin stoparea creșterii necontrolate a prețurilor gazelor naturale din producția internă, generata de poziția dominantă a celor doi mari producători care au cota de piață, fiecare de peste 46% și împreună de 95%. În plus, actul normativ conferă un mediu concurențial adecvat pentru fiecare din cei 7 producători de gaze naturale din Romania, respective: Romgaz, OMV Petrom, Amromco Energy, Raffles Energy, Foraj Sonde, Stratum Energy şi HUNT OIL Company. Ponderea Romgaz din total producție este de 48,88% și ponderea OMV Petrom din total producție este de 46,08%. În plus, va permite dezvoltarea industriilor autohtone bazate pe consumul de gaze naturale.
Experți din Ministerul Energiei sunt însă de altă părere. Intervenţia Guvernului asupra preţului la gaze nu se justifică în acest moment, iar o astfel de măsură ar distorsiona piaţa şi ar atrage asupra României o nouă procedură de infringement din partea Comisiei Europene, au declarat, pentru Agerpres, surse chiar din Ministerul Energiei. „Conform legislaţiei din sector, Guvernul poate lua măsuri de salvgardare în cazuri extreme, precum cele legate de pericole iminente, de dezechilibre în sistem, în cazul unor conducte magistrale avariate, dacă sunt oprite sonde sau alte incidente de acest fel. Momentan, însă, nu se întrunesc aceste condiţii, iar intervenţia administrativă asupra preţului nu se justifică…O astfel de intervenţie ar perturba funcţionarea pieţei, care este pe drumul cel bun și ar aduce României un nou infringement din partea Comisiei Europene, în condiţiile în care oficialii de la Bruxelles au avertizat deja ţara noastră în ceea ce priveşte liberalizarea pieţei gazelor”, au spus experţii din minister, a scris Agerpres.