Dublăm investițiile în distribuția de energie sau pierdem cursa Europei către “zero net” !, a fost apelul lansat, luna trecută, de Eurelectric la Power Summit 2024. Conform unui studiu al asociației europene a industriei energiei electrice, investițiile în rețeaua de distribuție europeană ar trebui să crească de la 33 de miliarde de euro pe an la 67 de miliarde de euro pe an, între 2025 și 2050, aproximativ 20% din ceea ce a cheltuit UE pentru importurile de combustibili fosili în 2023

Scalarea investițiilor în rețea necesită însă un efort dublu. Recomandarea este ca autoritățile de reglementare să pună în aplicare legislația convenită – cum ar fi investițiile anticipate – adaptând în același timp regimul de reglementare pentru a sprijini creșterea investițiilor. Aceasta înseamnă eliminarea plafoanelor de investiții, accelerarea procedurilor de autorizare a rețelei și de achiziții și reducerea riscurilor investițiilor pentru a stimula finanțarea privată, în timp ce se deschide finanțarea publică prin bugetul UE, se specifică în studiul citat.
Ce sunt investițiile anticipative?
Investițiile anticipative consolidează rețeaua pe baza nevoilor viitoare potențiale anticipate, care depășesc nevoile de generare și cerere confirmate. Pe de o parte, acest lucru va ajuta la asigurarea faptului că rețelele electrice sunt adecvate pentru absorbția rapidă a surselor de energie regenerabilă (SRE), evitând întârzierile de conectare a SRE cauzate de o extindere mai lentă a capacității rețelei. Pe de altă parte, investițiile anticipative implică riscul ca acestea să se dovedească subutilizate, cel puțin până când vor exista noi evoluții.
Pentru investițiile anticipative se aplică același tratament de reglementare ca și pentru alte tipuri de investiții în rețea. Ambele fac obiectul acelorași stimulente și penalități de reglementare, precum și aceluiași proces de recunoaștere a costurilor.
Un nou regulament european privind îmbunătățiea organizării pieței energiei electrice a Uniunii Europene este în vigoare de luna trecută ( REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL amending Regulations (EU) 2019/942 and (EU) 2019/943 as regards improving the Union’s electricity market design – n.r.).
Între altele, acesta vine cu noi reguli și modificări referitor la metodologiile tarifare. Astfel, articolul 18 se modifică după cum urmează: metodologiile tarifare reflectă costurile fixe ale operatorilor de sisteme de transport și ale operatorilor de sisteme de distribuție și iau în considerare atât cheltuielile de capital, cât și cheltuielile operaționale pentru a oferi stimulente adecvate operatorilor de sisteme de transport și operatorilor de sisteme de distribuție atât pe termen scurt, cât și pe termen lung, inclusiv investițiile anticipative.
Totodată, metodologiile tarifare trebuie:
* să încurajeze integrarea pieței, integrarea energiei regenerabile și securitatea aprovizionării;
* să sprijine utilizarea serviciilor de flexibilitate și să permită utilizarea conexiunilor flexibile;
* să promoveze investiții eficiente și oportune, inclusiv soluții de optimizare a rețelei existente;
* să faciliteze stocarea energiei, răspunsul la cerere și activitățile de cercetare conexe;
* să contribuie la realizarea obiectivelor stabilite în planurile naționale integrate pentru energie și climă, reduce impactul asupra mediului și promovează acceptarea publicului; șipentru referință, aceasta este vechea artă
România și celelalte state membre UE vor trebui să aplice imediat noul regulament, nefiind necesară transpunerea în legislația națională.
Ceea ce înseamnă că ANRE, care lucrează la noua metodologie pentru perioada a cincea de reglementare pentru activitatea de distribuție a energiei electrice, va trebui să ia în considerare modificările din noul regulament european.
La rândul lor, ACER și CEER (Consiliul autorităților europene de reglementare în domeniul energiei) au venit cu recomandări privind investițiile anticipative pentru accelerarea expansiunii rețelei electrice pentru tranziția energetică. În luna martie, au publicat o lucrare care revizuiește tratamentul național al investițiilor anticipative și au propus modalități de a facilita aplicarea necesară a rețelei de energie electrică pentru a îndeplini obiectivele UE în materie de climă și energie.
E.DSO (Asociaţia Europeană a Operatorilor de Distribuţie) consideră că reglementarea privind investiţiile anticipate este în conformitate cu Planul european de acţiune pentru reţele, care a subliniat necesitatea urgentă de a accelera tranziţia energetică prin integrarea mai multor surse de energie regenerabilă (RES) şi prin gestionarea cererii tot mai mari de energie electrică în reţelele de distribuţie.
„Investiţiile anticipative în reţelele de distribuţie sunt esenţiale pentru îndeplinirea obiectivelor UE şi naţionale legate de decarbonizare, electrificare şi realizarea de emisii nete zero. Reţelele de distribuţie, esenţiale pentru această tranziţie, au fost adesea neglijate, având în vedere că aproximativ 70% din sursele regenerabile din UE sunt conectate la reţeaua de distribuţie. Aceste investiţii sunt extrem de necesare pentru îmbunătăţirea strategică şi în timp util a reţelelor. Distribuitorii de energie electrică se pregătesc să sprijine obiectivele de zero emisii nete prin implementarea de reţele inteligente, active, standarde şi procese inovatoare. Prin urmare, este esenţial ca aceştia să fie stimulaţi în mod corespunzător pentru a acoperi gestionarea eficientă a acestor costuri. Investiţiile anticipative sunt, în esenţă, angajamente financiare proactive făcute pentru a se asigura că reţeaua de energie electrică este pregătită pentru a răspunde nevoilor clienţilor atunci când acestea apar, ceea ce le diferenţiază de investiţiile standard, care sunt, de obicei, reactive şi răspund unor cerinţe imediate. Considerăm că această abordare strategică este deosebit de eficientă în contextul unei electrificări tot mai extinse în vederea unei decarbonizări ţintite a economiei, deoarece oferă o proiecţie fiabilă a viitoarelor modificări ale producţiei şi cererii”, semnalează E.DSO.