Autor: Dumitru CHISĂLIȚĂ

O amenințare bombă a fost lansată în urmă cu câteva zile la Comisia de anchetă a pieței de gaze. Reprezentantul celui mai mare furnizor de gaze din România a comunicat că singura soluție la iarnă este să se oprească gazele la unii consumatori. Surprinzător nu a fost nici o reacție concretă la această declarație. Nimeni nu a arătat că o astfel de practică ar fi ilegală. De ce oare? Poate pentru că adevărul întotdeauna este la mijloc: 50% complicitate / 50% incompentență.
„Dacă va fi o iarnă grea, va fi suficient gaz pentru la iarnă? Nu suntem siguri. Sperăm, dar nu avem nicio garanție. Singura soluție, dacă nu avem suficiente gaze, este să întrerupem furnizarea către anumiți consumatori, ceea ce trebuie definit printr-un plan de urgență întocmit de Guvern. Acest plan exista din trecut, dar trebuie updatat de urgență. Cel mai important lucru este să definim clar ce consumatori trebuie să fie înterupți și în ce ordine, dacă va fi o lipsă de resurse.“ este declarația reprezentantului celui mai mare furnizor de gaze din România (declarația aparține lui Eric Stab, CEO al Engie România – n.red.)
Cititi mai multe pe https://www.investenergy.ro/parlamentarii-comisiei-de-ancheta-anre-cer-consiliului-concurentei-si-anre-o-investigatie-pe-piata-gazelor/.
Voi începe cu sfârșitul acestei declarații, care demonstrează practica folosită în România de peste 10 ani de către firmele cu ”management performant” impuse pe piața românească: asigurarea furnizării de gaze iarna către toți consumatorii români nu este problema furnizorilor, este o problemă a Guvernului României. Aceste firme s-au obișnuit să-și rezolve problemele, profitabilitatea și oligopolul pe piață, cu ajutorul legilor și nu prin aplicare know-how-ului pentru care au fost aduse în România.
Unele firme s-au obișnuit să-și asigure profitabilitatea și oligopolul pe piața de gaze, cu ajutorul legiuitorului și nu prin aplicare know-how –ului pentru care au fost aduse în România.
Legea gazelor naturale stabilește fără echivoc la art.173alin (1) că furnizorii (Titularii de licențe de furnizare a gazelor naturale) au obligația să-și desfășoare activitățile cu respectarea obligațiilor stipulate în licență, respective continuitatea aprovizionării cu gaze a tuturor clienților din portofoliu. Cu alte cuvinte dacă un furnizor a încheiat un contract cu un client, care plătește prețul stabilit în contractul pentru gaze, furnizorul are obligația de a-i asigura gazele și vara și iarna. Asta stabilește legea votată de Parlamentul României.
Tot legea gazelor prevede sancțiuni și posibilitatea suspendării licenței în situația opririi furnizării gazelor către clienții din portofoliu pentru motive neimputabile consumatorului.
Legea gazelor prevede într-adevăr la art. 176, alin 1 că în cazul unor situații de criză neașteptate pe piața de gaze naturale, operatorul de transport propune adoptarea unor măsuri de siguranță a căror punere în aplicare se face prin hotărâre a Guvernului României.
Astfel, dacă în luna noiembrie discutăm despre situații de criză înseamnă că ele sunt așteptate, dacă sunt așteptate ele trebuie rezolvate de către furnizorii de gaze conform art 173, neîcadrându-se la art 176, care vorbește exclusiv de situații de criză neașteptate.
Întrebările care se desprind: Cum este posibil să se vorbească în Parlamentul României cu atâta nonșalanță de oprirea gazelor la consumatori și nimeni să nu reacționeze? Cum este acceptată o astfel de amenințare ofensatoare la adresa consumatorilor?
Prea mulți dintre cei care au rol coordonator nu cunosc prevederile legii gazelor, a drepturilor care le au consumatorii și a obligațiilor pe care le au furnizorii. Aceștia sunt la fel de mulți ca cei care se fac complici în susținerea intereselor străine față de popor, și se străduie să lanseze și susțină pe piață elemente care să convingă populația asupra normalității creșterii prețului gazelor!
Domnule Chisalita,
Dvoastra sunteti un om cu prea multi ani in domeniu ca sa intoxicati cititorii cu asemenea articole facile. Spuneti ca e ilegala intreruperea consumatorilor? E aberant ce spuneti cata vreme aveati un Regulament 994/2010 care spunea ca trebuie sa faceti chiar acest lucru pentru a asigura alimentarea consumatorilor protejati. Stiti la fel de bine ca guvernul a aprobat in 2016 un plan de preventie si altul de urgenta care trebuia sa stabileasca regule de preventie si de intrerupere a consumatorilor neprotejati.
Atunci de unde aberatia ca ar fi ilegal? Sigur, intr-o situatie normala ar fi o incalcare a unui contract. Un contract prevede un pret si un volum total de furnizare pentru o perioada, imi imaginez. Daca insa apar situatii neprevazute (crestere de consum datorat unei ierni foarte reci, indisponibilitate a importului din cauze geostrategice, poate Romgaz si Petrom decid sa alimenteze cele doua centrale pe gaz pe care le detin, daca apar dificultati de extragere din depozite etc) si sunt mai multi factori cumulativi care nu sunt sub controlul unui furnizor, atunci, ca un om cu mare experienta in domeniu, stiti foarte bine ca se poate ajunge la deconectare de consumatori. Nu este de dorit si nimeni nu-si doreste asa ceva, dar realitatea este canu prea avem instrumente sa minimizam aceste pericole.
Mai mult de atat, e de neinteles cum de dvoastra confundati (greu de crezut insa ca e o confuzie) o echilibrare comerciala cu o echilibrare a sistemului de care ar trebui sa raspunda Transgaz.
De aceea nu prea inteleg cruciada dvoastra impotriva furnizorilor, ca si cum ei induc problemele in sistemul de gaze.