Care considerați că este rolul adecvat al statului în domeniul energetic românesc? Cum trebuie separat rolul statului de acționar în companii din domeniul energetic și rolul său de reglementator în domeniu? Prin ce mecanisme instituționale poate fi realizată o astfel de separare? Sunt întrebări ridicate de secretarul de stat Cristian Bușu, la care au răspuns azi participanții la dezbaterile sesiunii de lucru Guvernanță energetică, cea de-a patra din cadrul procesului de elaborare a Strategiei Energetice a României, informează Ministerul Energiei pe pagina de facebook.
Foto: Sursa Ministerul Energiei
„Recomandarea mea, din afara sectorului, este să lăsați cât mai multă deschidere, cât mai multă permisivitate în sistem. Când vorbim de piață, nu ignorați piața UE. Eu aș gândi independeța energetică a României în termeni de piață europeană, nu de piață națională, pentru că s-ar putea să fie mult mai ieftin”, a declarat Bogdan Chirițoiu, Președintele Consiliului Concurenței”.
“Trebuie să distingem între obiectivele de guvernare și obiectivele de guvernanță. În momentul de față, mi se pare că întreg aparatul guvernamental este într-o confuzie în ceea ce privește guvernarea și guvernanța. Confundăm acțiunile de guvernare cu cele de guvernanță. În fapt, nu avem motor, dar avem claxon și avem faruri. De aici, cred că trebuie să facem o separare a atribuțiilor statului în ceea ce privește gestionarea intereselor în zona energetică”, consideră Gabriel Dumitrașcu, Specialist energie, Președinte CA RADET.
Reprezentanta Fondului Proprietatea, Oana Truță a afirmat: „Cred că este important să discutăm despre separarea rolului statului, în calitatea sa de policy maker. Statul face politica şi reglementările. Eu susţin separarea celor două roluri, la nivel instituţional. Pentru că felul în care reacţionăm la aceste două atribuţii nu a făcut decât să ducă la conflicte şi, de cele mai multe ori, la o abordarea greşită în ceea ce priveşte administrarea companiilor de stat. Acesta a fost afectată, de cele mai multe ori, în mod negativ. La nivel internaţional există anumite repere pentru o astfel de separare. Sunt țări care au ales ca administrarea companiilor de stat să se realizeze de către instituţii şi entităţi separate. Au creat fonduri suverane care nu au decât un interes: administrarea companiilor de stat”.
După părerea lui Răzvan Purdilă, reprezentant Transelectrica, „Problema aceasta cu separarea rolului statului trebuie inclusă în strategie. Separarea este legată de Strategie. Strategia este legată de dezvoltare. Dezvoltarea este legată de investiţii. Cum facem? Ne aşteptăm ca investiţiile să fie aduse de sectorul privat predominant sau de către stat? Este foarte important şi, din acest punct de vedere, să nu uităm că trebuie să vorbim despre «roluri noi» ale statului. În sensul că este furnizor financiar şi comercial şi are un rol vital în atragerea proiectelor de investiţii. Sunt subiecte vitale ce trebuie incluse în Strategie”.
Rectorul Academiei de Studii Economice București, dl Nicolae Istudor, și-a declarat sprijiunul în realizarea strategiei: „Noi participăm cu specialiștii noștri – cadre didactice – la elaborări de strategii. Ne-am propus să participăm la structurarea problemelor cu care se confruntă România”.