E.ON şi MOL vor dezvolta, în România, o reţea naţională de 40 de staţii de încărcare a vehiculelor electrice, în perioada 2017 -2020. Investiţia face parte dintr-un proiect mai amplu, denumit NEXT-E, care vizează dezvoltarea unei reţele pan-europene de staţii de încărcare ce va traversa şase ţări, ce va fi susţinută cu finanţare nerambursabilă din fonduri europene.
“În Romania vor fi instalate, în cadrul acestui proiect, 40 staţii de încărcare rapidă a vehiculelor electrice. Un număr de 19 staţii vor fi instalate de către E.ON Energie România, care va susţine această investiţie printr-o finanţare nerambursabilă din fonduri europene, în valoare de peste 1 milion de euro. Alte 21 de staţii vor fi instalate de către partenerul MOL România”, se precizează în comunicat.
Staţiile de încărcare rapidă vor fi amplasate în perimetrele unităţilor din reţeaua de distribuţie a carburanţilor operată de compania MOL şi vor urmări acoperirea unor puncte importante de pe traseul a trei rute de transport rutier: Arad-Bucureşti-Constanţa (culoar IV pan-european), Sebeş-Târgu Mureş-Iaşi şi Suceava-Bucureşti-Giurgiu (parţial culoar IX pan-european).
„Acesta este doar începutul proiectului E-Mobility. Pe lângă faptul că reprezintă un model de business de viitor, este şi o iniţiativă care are o puternică legătură cu eforturile de protejare a mediului înconjurător, subiect luat tot mai serios în considerare şi în România. De asemenea, prin implicarea în astfel de proiecte dorim să venim în întâmpinarea nevoilor clienţilor noştri, cei care se află în centrul preocupărilor noastre permanente de a le oferi produse, servicii şi soluţii noi”, a declarat Frank Hajdinjak, director general al E.ON România.
“Scopul nostru este de a oferi cele mai bune servicii persoanelor aflate în mişcare, conform strategiei pentru 2030 a Grupului MOL. Instalarea de încărcătoare pentru maşini electrice în staţiile noastre, ca parte a proiectului NEXT-E, ne va ajuta să devenim prima alegere a clienţilor nu doar în materie de carburanţi, produse alimentare sau oferte gastro puse la dispoziţie în staţiile noastre Fresh Corner, ci şi în ceea ce priveşte alternativele la carburanţii tradiţionali”, a declarat Camelia Ene, Country Chairman & CEO al MOL România.
Potrivit unui comunicat comun al celor două companii – E.ON și MOl – Comisia Europeană a anunţat, în data de 23 iunie, că proiectul NEXT-E a fost selectat pentru a primi fonduri prin intermediul Mecanismului pentru interconectarea Europei (Connecting Europe Facility – CEF), cu o cofinanţare recomandată de 18,84 milioane Euro, acesta reprezentând un grant pentru a susţine dezvoltarea unei reţele de încărcare a vehiculelor electrice. Prin intermediul proiectului NEXT-E vor fi instalate 222 de staţii standard de încărcare rapidă (50 kW) şi 30 de staţii de încărcare ultrarapidă (150-350 kW), creându-se astfel o infrastructură esenţială pentru încărcarea vehiculelor electrice în Republica Cehă, Slovacia, Ungaria, Slovenia, Croaţia şi România. Proiectul a fost selectat dintre 152 de proiecte din domeniul transporturilor, numărul iniţial al proiectelor fiind 349, cu o sumă totală solicitată pentru co-finanţare CEF de 7,5 miliarde Euro.
Proiectul NEXT-E reprezintă un model de cooperare a câtorva grupuri-lider în sectoarele de electricitate, petrol şi gaze, acestea unindu-şi forţele cu producătorii de automobile pentru a crea o reţea de încărcare interoperabilă şi nediscriminatorie, ca alternativă viabilă la vehiculele echipate cu motoare cu combustie internă. Consorţiul este alcătuit din companiile din cadrul Grupului E.ON (Zapadoslovenská energetika din Slovacia, E.ON Czech Republic, E.ON Hungary, E.ON România), companiile din cadrul Grupului MOL (reprezentate de filialele din toate cele 6 ţări participante), Hrvatska elekropriveda din Croaţia, PETROL (din Slovenia şi Croaţia), Nissan şi BMW.
În cadrul proiectului se va realiza şi un studiu complex de piaţă pe partea de e-mobilitate, care va indica cea mai bună strategie şi cele mai eficiente abordări, din punct de vedere al costurilor, a infrastructurii de încărcare a vehiculelor electrice şi a prestării de servicii, în vederea impulsionării utilizării de vehicule electrice în regiune, conectând astfel ţările din Europa de Vest cu cele din zona de coeziune a proiectului şi transformând conducerea unei maşini într-o experienţă confortabilă, bazată 100% pe electricitate. Planurile detaliate de reţea şi studiile vor fi urmate de un proiect-pilot în două etape, care va include montarea de încărcătoare rapide şi de încărcătoare ultrarapide, care vor rezulta într-un plan final de implementare la nivel regional a vehiculelor electrice şi într-un plan etapizat. Activităţile aferente proiectului au început în 2017, prin lansarea unor activităţi cu întindere pe mai mulţi ani, fiind planificate a se încheia până la 31 decembrie 2020.
În paralel, separat faţă de proiectul NEXT-E, E.ON România a instalat deja mai multe staţii de încărcare a autovehiculelor electrice şi a început un program de completare a propriei flote cu maşini cu emisii zero, dând astfel comunităţii şi autorităţilor locale un puternic semnal legat de preocupările sale privind reducerea poluării. Mai exact, în acest an au fost instalate 7 staţii de încărcare, dintre care trei sunt funcţionale la sediile E.ON din Iaşi, Târgu Mureş şi Bucureşti, iar celelalte patru în Iaşi, în locaţii ale unui dealer auto şi la Universitatea Tehnică. Totodată, un număr de trei autovehicule electrice VW au intrat recent în flota companiei.