Avem discuții cu reprezentanții OPCOM să realizăm o platformă în care să se tranzacționeze un produs mixt: energie electrică și certificate verzi…Îmi doresc să nu mai existe disfuncționalități în piață, să nu mai existe înțelegeri, doar tranzacții la vedere
Una dintre cele mai grele și mai așteptate decizii din partea reprezentanților Ministerului Energiei privește sectorul regenerabilelor, investitorii solicitând, cu insistență, modificarea Legii 220, care să le permită să-și continue afacerile. Reprezentanții ministerului au anunțat că vor veni cu o propunere de Ordonanță de Urgență în acest sens, în baza unui studiu realizat de un consultant străin. Investitorii au devenit nerăbdători, mai ales că se apropie sfîrșitul anului și trebuie să-și facă planurile de business pentru 2017 și anii următori și, firesc, vor să știe pe ce anume se pot baza. La solicitarea InvesTenergy, Dna Corina Popescu, Secretar de Stat în Ministerul Energiei a răspuns, tranșant și deschis, la întrebările adresate pe acest subiect. Totodată, ne-a oferit informații cu privire la situația actuală din minerit, respectiv din companiile Complexul Energetic Oltenia și Complexul Energetic Hunedoara.
– Dna Corina Popescu, dați-mi voie să vă adresez o primă întrebare la modul direct: De ce se întârzie cu modificările la Legea 220?
– Este foarte greu de găsit un echilibru. Suntem în discuții cu consultantul pe forma finală a studiului din care să rezulte un cumul de măsuri care să fie luate în considerare la modificarea schemei de suport din ordonanța de urgență pe care dorim să o promovăm. A fost un proces mai greu de cât m-aș fi așteptat, consultantul care face studiul este străin: a trebuit ca toate documentele să fie traduse integral în limba engleză (legi, reglementări etc).
– Nu ați făcut public consultantul. De ce?
– Ministerul Energiei nu a avut fonduri pentru realizarea acestui studiu. Din păcate, un astfel de studiu pentru sectorul regenerabilelor nu a fost inclus în bugetul ministerului. Am găsit un grant pe care ni l-a acordat BERD, care ne-a sprijinit în alegerea consultantului, fără să se implice în termenii de referință și în discuțiile pe care ministerul împreună cu ANRE le are cu consultantul, care a mai realizat astfel de studii în Europa. A fost mai dificil, au fost o serie de necunoscute pe care a trebuit să le evaluăm. Mă refer la datele macroeconomice pentru perioada până în 2032, care să fie similare cu datele folosite la strategia energetică. A fost necesar să evaluăm și cantitatea de energie exceptată de la plata de certificate verzi, unde nu am avut informații și a trebui să găsim un mod de aproximare. Au mai fost și alte aspecte plus consultantul care nu a mai lucrat pentru România și a trebuit să înțeleagă tot contextul, toate modificările operate, într-un timp foarte scurt ca să poată să-și facă o evaluare internă. Practic, acesta a dorit să cunoască tot cadrul de reglementare din momentul în care a fost aprobată Legea 220.
Solicitarea noastră către consultant este de a arăta și impactul pe care certificatele verzi îl are asupra consumatorilor finali, dar și asupra industriei de regenerabile.
– Care sunt pașii următori?
– Să finalizăm acest studiu, să avem parametrii pe care dorim să-i modificăm, respectiv implementăm printr-o ordonanță de urgență. Deja există un grup de lucru restrâns care lucrează la elaborarea proiectului de OUG, din care fac parte reprezentanți ai Minsiterului Energiei, ANRE, OPCOM, Consiliul Concurenței. Vrem să cooptăm și specialiști din Ministerul Finanțelor pentru clarificarea unor aspecte sesizate în cadrul grupului de lucru lărgit. Odată aprobată OUG vom notifica Comisia Europeană pentru modificarea schemei de sprijin.
– Când vor fi noile modificări operaționale?
– Ar trebui să fie operaționale începând cu luna ianuarie 2017.. Va trebui să existe și o discuție și cu reprezentanții Comisiei Europene, respectiv Digi Competition, care trebuie să aprobe noile modificări.
– Investitorii din sectorul regenerabilelor au nevoie de un mesaj clar pentru a ști ce urmează să se întâmple cu afacerile lor din 2017. Ce le transmiteți?
– Ministerul Energiei lucrează și își dorește să modifice schema de sprijin. Ne-am asumat elaborarea unei ordonanțe de urgență. Primul ministru dorește să rezolvăm situația actuală din sectorul regenerabilelor.
Mesajul pentru investitori este că Guvernul dorește să rebalanseze schema de sprijin, dar – atenție – aceștia să nu aibă așteptări să fie o cotă obligatorie pentru energia regenerabilă la nivelul aprobat inițial.
– Potrivit reprezentanților ANRE, cota de energie regenerabilă care beneficiază de sistemul de certificate verzi ar trebui să crească anul viitor la 12,5%, faţă de 8,3% (o variantă propusă tot de ANRE), întrucât, altfel, România ar risca să nu îşi mai atingă ţinta de energie regenerabilă pentru anul 2020. Credeți că o cotă de 12,5% va ajuta sectorul ?
– Este greu de evaluat și cota de 12,5%, dacă va ajuta, și nu aș vrea să mă ante-pronunț. Va fi un model matematic. O să fim deschiși și o să publicăm documentele. Rezultatul studiului va fi cunoscut. Pentru a face publică formula matematică, trebuie să cerem acordul consultantului. Studiul va sta la baza notificării către Comisia Europeană, care va publica documentele odată cu decizia de aprobare.
– În acest moment este un blocaj pe piața certificatelor verzi. Cu noile măsuri, se va intra într-o normalitate? Vor fi eliminate inegalitățile existente: unii operatori își vând toate certificatele, alții rămân cu ele?
– Da, cu noile soluții se va intra pe un făgaș normal. Măsurile propuse vor conduce la creșterea gradului de absorție a certificatelor verzi. Sper să nu mai aud acuzații de genul: avem un IRR negativ și nu reușim să ne acoperim costurile. Îmi doresc să nu mai existe disfuncționalități în piață, să nu mai existe înțelegeri, doar tranzacții la vedere. Avem discuții cu reprezentanții OPCOM să realizăm o platformă în care să se tranzacționeze un produs mixt: energie electrică și certificate verzi. Am dori să ducem contractele bilaterale de achiziție certificate verzi pe piața centralizată. Vrem ca totul să fie la vedere. Discutăm și cu cei de la Consiliul Concurenței dacă se poate face așa ceva…Un producător va putea să vândă, în același timp, pe același contract energie electrică și certificate verzi, cei care vor să cumpere pun două cotații pe energie electrică și certificate verzi. Astfel vor dispărea discount-urile, nu vor mai exista înțelegeri.
– Vor crește amenzile pentru operatorii care au obligații și nu achiziționează certificatele verzi?
– Da, intenționăm să facem acest lucru.
Efectele primelor restructurări: Au plecat minerii, nu personalul neproductiv. Vor trebui regândite organigramele companiilor
– Dna Corina Popescu, sunteți mulțumită de mersul restructurărilor în minerit?
– Este loc de mult mai bine. Am aprobat planuri de restructurare, însă în minerit, precum și în celelalte activități, există o presiune pe costul de producție a personalului indirect productiv. Ca să crească competitivitatea produselor, respectiv a cărbunelui, ar fi trebuit ca în cadrul restructurărilor, persoanele disponibilizate să fie cele din servicii conexe. Din păcate, nu se întâmplă așa, criteriul majoritar fiind cel la cerere, au plecat cei care lucrează propriu zis în producție, adică minerii. Efectul maxim dorit este să rămână personalul direct productiv și să se reducă numărul persoanelor de la servicii conexe: resurse umane, juridic, administrativ, aprovizionare etc.
– Se pot modifica criteriile de disponibilizare?
– Din păcate, nu, acestea fiind prinse în Contractele Colective de Muncă sau negociate cu sindicatele. Trebuie regândite alte scheme, să se redistribuie personalul în cadrul companiei, de la neproductiv la productiv, în măsura în care se poate face acest lucru! Conducerile societăților nu au negociat corect cu sindicatele, deși știau foarte bine situația. În Comitetul de mine, am semnalat costuri cu forța umană pe tona produsă foarte mari, care provin din zonele neproductive. Vor trebui regândite organigrame astfel încât să se compenseze faptul că aceste restructurări nu și-au atins sută la sută scopul. Tocmai de aceeea am cerut, în cadrul Comitetului de mine, o analiză de detaliu privind persoanele propuse pentru disponibilizare ca să vedem eficiența măsurilor luate.
– La CE Oltenia, se poate lucra fără o Direcție de furnizare?
– Decizia face parte dintr-un plan mai complex al companiei. Urmează să se operaționalizeze CEO Trading, firma care să acționeze pe piața energiei și care să aibă acces și la piețele externe.
– Ce se întâmplă cu CE Hunedoara?
– La CE Hunedoara este mai complicat. Va urma un plan clar de restructurare, în linie cu ce s-a agreat la nivelul Comisiei Europene. Și CE dorește să se rezolve situația CEH până la finele anului în curs. Există presiuni din toate părțile, însă nu se poate face restructuare decât respectând situația juridică actuală a companiei, de insolvență.
– Dar la CE Oltenia?
– Compania va avea un nou Consiliu de Supraveghere și sper eu un Directorat care să-și asume decizii. Am avut o discuție cu managementul și le-am spus că membrii Directoratului trebuie să stea împreună la aceeași masă și să ia decizia cea mai bună pentru societate. Nu trebuie ca fiecare director să își urmărească doar propriul interes. Dacă reprezintă Direcția Minieră, să nu-l mai intereseze altceva. Trebuie să fie o voce comună, să găsească optimul pentru societate, nu s-a întâmplat asta la CEO. În acest moment, Directoratul trage în cele 4 zări, nu există o viziune coerentă pentru companie.
– Există interes pentru șefia CE Oltenia?
– Poate că vă surprinde, dar sunt foarte multe persoane care vor să facă parte din Directoratul CE Oltenia. Întrebarea este dacă sunt cei potriviți. Invitația care le-am adresat-o este să își lase ambițiile personale deoparte și să se gândească că au în propriile mâini responsabilitatea a 11.000 de oameni. Noii manageri vor fi numiți cu un mandat clar pe 4 ani, cu o traiectorie: de unde preiau compania și unde trebuie să o ducă. Vreau să cred că mai există profesioniști și știu că sunt și că odată numiți la conducerea CEO, vor sfinți locul și vor salva compania.
– Vă mulțumesc.
A intrat in discutie si o noua schema post 2016? Nu ma refer la modificarea L220.