Valentina Dinu, „omul de IR” de la Nuclearelectrica: IR-ul nu este PR! Calitatea “Relațiilor cu investitorii” influențează decizia de a investi, susțin 93% dintre investitori și analiști

Publicat pe Categorii Esential, Info Bursier, Interviuri InvesTenergy, Semnal
Prima Pagina Actual Esential Valentina Dinu, „omul de IR” de la Nuclearelectrica: IR-ul nu este PR! Calitatea “Relațiilor cu investitorii” influențează decizia de a investi, susțin 93% dintre investitori și analiști
  • Nuclearelectrica a fost cotată cu nota maximă la BVB pentru calitatea IR-ului
  • Înainte de toate, omul de IR este omul informat: tot timpul, despre toate. Este una dintre condițiile esențiale ale unui IR pro-activ

„IR-ul – „Relațiile cu investitorii” nu este PR! IR-ul transformat în PR este o cale sigură de eșec. Participanții la piață tolerează greșeala, dar nu informarea nefactuală, piaristică”, ne spune Valentina Dinu, Șef Departament Comunicare și Relatii cu Investitorii Nuclearelectrica. “Un IR eficient  înseamnă o sumă de variabile integrate funcției de comunicare și analiză internă. Calitatea IR-ului influențează decizia de a investi: 93% dintre investitori și analisti susțin acest punct de vedere”, precizează Valentina,  care ne prezintă un domeniu de care se vorbește recent în România, odată cu dezvoltarea pieței de capital din România, IR-ul este într-o fază de pionerat în România.

 – IR-ul „Relațiile cu investitorii” este un domeniu de care se vorbește recent în România, odată cu dezvoltarea pieței de capital din România. Ce înseamnă, de fapt, IR?

 – Relațiile cu investitorii reprezintă o funcție strategică a oricărei companii listate pe piața de capital, legătura între aceasta și investitorii săi, în fapt, o platformă informațională și relațională care trebuie să faciliteze obiectiv decizia de a investi, cea care poziționează un emitent în piață și care poate avea dublu efect asupra acestuia. Un IR eficient aduce valorificarea acțiunii și a emitentului, un IR mai puțin eficient determină scăderea. Ca și în cazul guvernanței corporative: orice companie are guvernanță corporativă, esențialul este cât de bună este guvernanța corporativă. La fel și în cazul companiilor listate cu IR-ul.

Aș spune că IR-ul, parte integrantă din viața corporativă a unui emitent, este într-o fază de pionerat în România, aspect benefic întrucât acesta este momentul când IR-ul se poate dezvolta, profesionaliza cel mai rapid și cel mai eficient. Ulterior se poate construi pe acest aspect. După zeci de ani, Marea Britanie (luată ca piață de referință) încă dezvoltă această ramură. Este o funcție într-o piață extrem de dinamică, cu mulți factori de influență, iar adaptarea și updatarea sunt esențiale. Răspunsul, măsurile  se adaptează și în funcție trend-ul internațional. În prezent la nivel internațional, se constată o atenție mai mare acordată părții de buy side și investitorilor pasivi, cei care cumpără și păstrează acțiunile pe termen lung. Însă niciun department de IR nu poate fi eficient fără a acorda atenție tuturor categoriilor de acționari, indiferent de politica acestora de investiții. Deși ponderea investitorilor pasivi s-ar putea să fie mai mare decât a celor activi, implicit atenția acordată de aceștia emitentului să se mențină pe strategia pe termen lung, responsabilitatea trebuie egal distribuită pentru a răspunde intereselor informaționale ale tuturor.

 – Ce înseamnă să faci IR eficient în România?

 – Evaluarea eficienței IR-ului nu are la bază criterii care țin de zona geografică, de contextul local. Dacă luăm exemplul Nuclearelectrica care are acționari din afara țării, care interacționează cu investitori din afara țării constant, atunci practicile, principiile, măsurile de IR trebuie să reprezinte un reper internațional. Acționarul, investitorul realizează comparația în funcție de cele mai bune practici de IR la nivel internațional, prin prisma experienței proprii, și în funcție de reacția și răspunsul unui anumit emitent la întrebările/interesele sale.

În mare, un IR eficient  înseamnă o sumă de variabile integrate funcției de comunicare și analiză internă.

Daca le împărțim pe categorii, pe scurt, am putea să ne referim la:

  • atribute care țin de emitent și care înseamnă în esență comunicare de informație relevantă sub forma de: întâlniri anuale, prezentări, elaborare rapoarte rezultate și prezentare, comunicare directă cu investitorii și acționarii și autorități, comunicare cu media. Cum IR-ul a început din ce în ce mai mult să se suprapună guvernanței corporative, deși este teoretic doar o parte a acesteia, a devenit o funcție de reprezentare complexă care include: aspecte multiple de guvernanță, management-ul riscurilor, analiza de piață și contextualizare. La fel de importantă este și poziționarea internă, în cadrul emitentului. O cooperare strânsă CEO, CFO, IR va conduce la adoptarea unor măsuri eficiente, concrete, bazate pe date de piață și necesități reale. Dezvoltarea unor proceduri interne care să faciliteze fluxul de informație de la toate celelalte departamente către IR. Înainte de toate, omul de IR este omul informat: tot timpul, despre toate. Este una dintre condițiile esențiale ale unui IR pro-activ;
  • atribute care țin de piață și de investitori/analiști: cerere, percepție și volatilitate, așteptări ale pieței, analize de piață și de feedback al pieței, lichiditate, investitori activi, investitori pasivi, acoperire analitică, identificare/extindere și retenție de investitori.

Nu în ultimul rând, aspectele macroeconomice, fiind un interes constant al investitorilor, pe care în mod evident, emitentul nu le poate controla, dar le poate explica obiectiv, factual impactul, riscurile sau dimpotrivă avantajele.

În cazul SNN, se mai adaugă un aspect: acela al facilitării înțelegerii specificului industriei nucleare, începând cu date care țin de tehnologie, operare, management-ul deșeurilor radioactive, investiții și terminând cu politici energetice regionale și trend-uri internaționale. Spre deosebire de alte companii, industria nucleară are nevoie de un surplus de informație. Ca să investești, trebuie să cunoști, să înțelegi.

– Cât influențează IR-ul decizia de a investi?

– Calitatea IR-ului influențează decizia de a investi: 93% dintre investitori și analisti susțin acest punct de vedere. Aproape 9 din 10 participanți la piața de capital valorifică acțiunea în funcție de calitatea IR-ului sau dimpotrivă. 31% dintre aceștia adaugă un premium între 5 și 10% evaluării companiilor cu un IR bun. 6% dintre aceștia adaugă un premium de chiar 20%, ceea ce este foarte mult. Analiștii sell-side sunt cei mai atenți la calitatea IR-ului. De asemenea, 48% spun că un IR cu o reputație buna detemină creșterea interesului potențialilor investitori în evaluarea emitentului. Deci, contează!

–  Nuclearelectrica a fost cotată cu nota maximă la BVB pentru calitatea IR-ului. Care a fost cea mai mare provocare? Și ce vă propuneți să faceți?

–  Începutul. SNN a fost prima companie listată, primul producător de energie, la 7 ani după listarea Transelectrica. A trebuit să învățăm din mers, făcând lucruri. Deși a fost dificil, cu siguranță a fost cel mai bun lucru la acel moment. Ulterior, am început să construim pornind de la practicile internaționale. Și astăzi construim. Este un domeniu în care nu poți să spui că ai facut tot ce se putea face și să te oprești. Iar dinamica aceasta este partea cea mai frumoasa și provocatoare din acest domeniu al relațiilor cu investitorii. Vorbim de complexitatea inerentă a unui producător de energie nucleară, la care se adaugă toate celelalte aspecte specifice oricărui emitent. Înțelegerea și perspectiva obiectivă a companiei depind de IR și trebuie să fie accesibile în mod similar și investitorului român și celui străin.

Analizăm feedback-ul investitorilor, piața, așteptările, necesitățile și încercăm să răspundem cât de eficient se poate. Este extrem de important să ai întotdeauna o privire de ansamblu înainte de a lua o decizie, asadar analiza datelor în context este esențială.

–  Schimbă tehnologia IR-ul?

–  Tehnologia este o doar o unealtă de diseminare a informației: mai rapid, mai compactat, mai aproape de investitor. O folosim și o vom mai dezvolta. Dar ceea ce tehnologia nu va putea face niciodată este să înlocuiasă baza IR-ului care este interacțiunea directă. Este ceea ce creează, dezvoltă încrederea între emitent și investitor. Dezvoltarea aspectelor umane în IR este iarași un pas semnificativ, cu precădere în Romania. IR-ul eficient înseamnă valoare adaugată pentru orice piață de capital, iar în România poate fi considerat un premium în trecerea de la statutul de piață de frontieră la cel de piață emergentă.

 – Care ar fi cea mai importantă lecție pe care ai învățat-o făcând IR?

 – Sunt multe lecțiile pe care le-am învățat, dar m-aș opri la aceasta: cu cât se ofera mai puțină informație, cu atât riscul de concluzii eronate este mai mare, controlul informației realizându-se cel mai bine prin disponibilitatea acesteia.

– Ce să nu faci în IR?

 – IR-ul nu este PR! IR-ul transformat în PR este o cale sigură de eșec. Participanții la piață tolerează greșeala, dar nu informarea nefactuală, piaristică.

 


Publicat de

Cristina Trefaș

Director Editorial

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*